Celem niniejszej publikacji jest próba odpowiedzi na pytanie o to, jakie możliwości stwarzają wybory do Parlamentu Europejskiego w tworzeniu europejskiej wspólnoty politycznej. Pytając o europejski demos, koncentrujemy się na momencie, w którym powinien on zamanifestować się najbardziej wyraźnie – w czasie kampanii poprzedzającej wybory do Parlamentu Europejskiego.
Szukając odpowiedzi na pytanie o europejski demos, przeanalizowaliśmy uważnie kampanię wyborczą w Polsce – nowym kraju członkowskim, którego pozycja i znaczenie w Unii Europejskiej systematycznie rośnie. Polskie społeczeństwo mocno popiera członkostwo w Unii Europejskiej, a od czasu wejścia Polski do Wspólnoty ogromna większość Polaków uważa, że wyraźne korzyści z członkostwa odnoszą zarówno oni sami, jak i cały kraj. Jednocześnie w czerwcu 2009 roku w wyborach do Parlamentu Europejskiego wziął udział zaledwie co czwarty uprawniony obywatel.
Analizując kampanię wyborczą w Polsce, staraliśmy się zrozumieć, dlaczego tak proeuropejskie społeczeństwo dość niechętnie korzysta z możliwości współdecydowania o kształcie wspólnej Europy. Jakie wnioski z tego mogą płynąć dla tworzenia europejskiego demos?
Kolejne rozdziały niniejszego opracowania przedstawiają różne aspekty wyborów do Parlamentu Europejskiego i poprzedzającej je kampanii: ramy prawne wyborów, treść debaty politycznej, w tym znaczenie, jakie miały w niej elementy politycznego populizmu, sposób, w jaki kampania była opisywana w mediach, oraz rolę, jaką w kampanii odegrały organizacje pozarządowe. Wprawdzie w centrum uwagi autorów znajduje się Polska, a sytuacji i wydarzeniom w tym kraju jest poświęcona większa część poszczególnych rozdziałów, to jednocześnie jednak każdy z nich przedstawia krótkie podsumowanie sytuacji w innych państwach członkowskich i opisuje, jak dalece cechy charakterystyczne kampanii w Polsce wpisują się w ogólne trendy zaobserwowane w całej Unii Europejskiej.